Projektové obdobie 2016
PROJEKT – TKK – 2016 : 01
Projekt ITMS 26210120042 „Modernizácia a skvalitnenie technickej infraštruktúry výskumu a vývoja UJS v oblasti nanotechnológie a inteligentného priestoru“. V rámci projektu sa na Katedre chémie PF UJS v roku 2015 zriadilo Nanochemické a supramolekulové laboratórium. Laboratórium bolo zariadené z prostriedkov projektu Agentúry ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Pre štrukturálne fondy EÚ „Podporujeme výskumné aktivity na Slovensku / Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ“. Cieľom Nanochemického a supramolekulového laboratória PF UJS je:
- realizovanie presného a najmodernejšieho merania jemnej štruktúry, náboja, distribúcie veľkosti a rôznorodosti rôznych nanosystémov,
- sledovanie a pochopenie evolúcie supramolekulárnej architektúry; náboja, veľkosti a chemického zloženia pripravených nanozostáv,
- preskúmanie reologického správania a prúdenia nových nanozostáv, čo má zásadný význam v rade priemyselných aplikácií.
V Nanochemickom a supermolekulovom laboratóriu UJS sa nachádza: Cirkulačný termostat 1, Sušiareň s nútenou cirkuláciou 1, Zariadenie na čistenie vody 1, Laboratórny pH/mV meter 1, Cirkulačný termostat s chladením 1, Reometer s príslušenstvom 1, Prístroj na delenie a čistenie makromolekúl a meranie ich molekulovej hmotnosti 1, Prístroj na neinvazívne meranie veľkosti častíc, zetapotenciálu a molekulovej hmotnosti polymérov na princípe dynamického rozptylu svetla 1, Mikroskop s príslušenstvom 1, Spektrometer 1, Sálová preparatívna ultracentrifuga s rotormi 1, Analytická centrifúga 1, Reometer 1, 3DSpektrofeter 1, Spektrofotometer 1, Homogenizátor 1, Laboratórna chladnička 1, Laboratórna analytická váha 1, Laboratórny stôl váhový odpružený na robustnej kovovej podnoži s výstuhom nôh 1, Laboratórny stôl na ľahkej kovovej podnoži 2, Stolička laboratórna 7, Skrinka laboratórna policová sklenené dvierka 8, Skrinka laboratórna policová otvorená 4, Laboratórny stôl prístrojový pre prácu v stoji na robustnej podnoži 12, Laboratórny stôl jednostranný s keramickou výlevkou 1, Laboratórny stôl žulový pre malé a analytické váhy 1, Digitálny mikroskop 1, Notebook 15,6“ 4, Notebook 13,3“ 2, All in One 20“ touch 4. Vyššie uvedené laboratórne zariadenia, vybavenia a špeciálne prístroje budú použité na následné výskumno-vývojové aktivity v oblasti nanotechnológií v súlade s naplánovanými aktivitami v „Pláne modernizácie výskumno-vývojovej infraštruktúry a výskumná stratégia UJS od 2016 v horizonte do 2023“.
Výstupy projektu: [ADC] 001 BODNÁR, Katalin, Katarína SZARKA, Miklós NAGY a Róbert MÉSZÁROS. Effect of the Charge Regulation Behavior of Polyelectrolytes on Their Nonequilibrium Complexation with Oppositely Charged Surfactants. Journal of Physical Chemistry B. Vol. 120, no. 49 (2016), p. 12720-12729. ISSN 1520-6106. WoS. IF (2015): 3,187.
Prezentácie na konferenciách
Katalin Bodnár; Edit Fegyver; Miklós Nagy and Róbert Mészáros: "Effect of the Charge Regulation Behavior and Chemistry of Polyelectrolytes on their Nonequilibrium Complexation with Oppositely Charged Surfactants" Poster, 30-th Conference of European Colloid and Interface Society, Roma, Italia, 2016 September 4-9.
Krisztina Bali; Zsófia Varga; Attila Kardos; Imre Varga and Róbert Mészáros: "Effect of electrolyte concentration gradient on the phase properties of oppositely charged polyelectrolyte/surfactant mixtures" poster, 7th International Colloids Conference Sitges, Barcelona, Spain, 2017, June 18-21.
Krisztina Bali and Róbert Mészáros: "Preparation of polyamine/anionic surfactant/gold nanocomposites: Effect of temperature, pH and preparation method" poster, 7th International Colloids Conference Sitges, Barcelona, Spain, 2017, June 18-21.
Pozvané prednášky: Róbert Mészáros: "Fine Tuning the Nonequilibrium Features of Oppositely Charged Polyelectrolyte/Surfactant mixtures" UK Bratislava, 2017. november
PROJEKT – TKK – 2016 : 02
KEGA 005UJS-4/2015 Internacionalizácia ŠP predškolská a elementárna pedagogika pre II. stupeň VŠ štúdia
Opis projektu: V snahe splniť očakávania doby, a zvýšiť záujem zahraničných študentov o študijný program predškolská a elementárna pedagogika pre II. stupeň vysokoškolského štúdia sa vytvorí tento študijný program aj v anglickom jazyku. Preložia sa informačné listy predmetov akreditovaného ŠP, a krátka charakteristika ŠP. Následne sa vytvoria učebné materiály vo forme skrípt v anglickom jazyku k vybraným pedagogickým a psychologickým, sociálnovedným a didaktickým predmetom študijného programu. K ostatným predmetom sa vytvoria prezentácie alebo podrobné sylaby v anglickom jazyku. Ku všetkým predmetom sa pripravia aj preverovacie otázky, alebo testy.
Zodpovedný riešiteľ: dr. habil. Ing. Szőköl István, PhD.
Celkový počet a mená fyzických osôb zapojených do realizácie projektu za PF UJS: Dr. habil. PaedDr. Kinga Horváth, PhD.; prof. Dr. Béla István Pukánszki, DrSc.;.PaedDr. Beáta Dobay, PaedDr. Andrea Puskás, PhD., RNDr. Zuzana Árki, PhD. , PaedDr. Terézia Strédl, PhD., PaedDr. Melinda Nagy, PhD., PaedDr. Edita Szabóová, PhD., Mgr. Yvette Orsovics, PhD.
Výstupy projektu:
[AAA] SZŐKÖL, István. Educational evaluation in contemporary schools. 1. vyd. Szeged: Belvedere Meridionale, 2016. 159 s. ISBN 978-615-5372-60-5.
[AAB] PUSKÁS, Andrea. The Challenges and Practices of Teaching Young Learners. 1. vyd. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2016. 90 s. ISBN 978-80-8122-178-1.
[ACB] BORDÁS, Sándor, Melinda NAGY a Terézia STRÉDL. A pszichológia és társadalomtudományai [elektronický zdroj]. 1. vyd. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2015. CD-ROM, 288 s. ISBN 978-80-8122-164-4.
[ADC] CSŐSZ, Aranka, Anna SZÉCSÉNYI-NAGY, Veronika CSÁKYOVÁ, Péter LANGÓ, Viktória BÓDIS, Kitti KÖHLER, Gyöngyvér TÖMÖRY, Melinda NAGY a Balázs Gusztáv MENDE. Maternal Genetic Ancestry and Legacy of 10th Century AD Hungarians. Scientific Reports. Vol. 6, art. no. 33446 (2016), p. [1-6]. ISSN 2045-2322. WoS, SCOPUS. IF (2015): 5,228. SNIP (2015): 1,589.
[ADC] NAGY, Melinda, Veronika CSÁKYOVÁ, Balázs Gusztáv MENDE, Aranka CSŐSZ, Gabriel FUSEK, Pavol MAKOVICKÝ, Miroslav BAUER a Mária BAUEROVÁ. Maternal relationship analysis of skeletal remains from Early Medieval cemetery in Slovakia. Antropologischer Anzeiger. Vol. 73, no. 3 (2016), p. 249-255. ISSN 0003-5548. WoS. IF (2015): 0,426.
[AFC] SZŐKÖL, I.: Information Gathering Stage, the Choice of Methods, Instruments, Tools to Assess the Phenonemon of Educational Reality. In. Gómez Chova, L. – López Martínez, A. – Candel Torres, I. (eds.): 11th International Technology, Education and Development Conference. Valencia (Spain) : IATED Academy, 2017, s. 9888-9896. ISBN 978-84-617-8491-2
[AFC] SZŐKÖL, István a Kinga HORVÁTHOVÁ. The Communication Competence of Teachers and ist Importance. In: Pedagogy and Didactics in Technical Education: Schola 2016. Praha: Czech Technical University in Prague, 2017, P. 203-211. ISBN 978-80-01-06112-1.
[AFC] SZŐKÖL, István a Kinga HORVÁTHOVÁ. The Teacher´s Personality in Relation to the Educational Concept. In: INTED 2017 Proceedings. [s.l.]: IATED, 2017, CD-ROM, p. 9897-9901. ISBN 978-84-617-8491-2.
[AFC] SZŐKÖL, István. Application development for future Teachers in the Programming environment Imagine. In: INTED 2016 Proceedings: 10th International Technology, Education and Development Conference. Valencia: IATED, 2016, USB kľúč, p. 5420-5424. ISBN 978-84-608-5617-7. WoS.
[AFC] SZŐKÖL, István, Kinga HORVÁTHOVÁ a Beáta DOBAY. The Human Factor in the Teaching Process. In: INTED 2016: Conference Proceedings. Valencia, Spain: IATED Academy, 2016, CD-ROM, p. 5425-5428. ISBN 978-84-608-5617-7. WoS.
[AFD] KISS, Attila Elemér, Zuzana ÁRKI, Sándor LAKI, Gergő GOMBOS a Zoltán VINCELLÉR. Training data science in academic education. In: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho - 2016: "Súčasné aspekty vedy a vzdelávania" - Sekcia informatických vied a IKT. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2016, CD-ROM, s. 62-76. ISBN 978-80-8122-190-3.
PROJEKT – TKK – 2016 : 03
KEGA 002UJS-4/2016 Web-Based aplikácie v prírodovednom vzdelávaní na ZŠ a SŠ
Cieľ projektu: Predložený projekt je zaradený do Tematickej oblasti č. 2: Nové technológie, metódy a formy vo výučbe. On-line web-based aplikácie, ktoré síce väčšinou boli vyvinuté pre komerčné účely, niektoré majú v sebe aj výchovno-vzdelávací potenciál. Viaceré poskytovatelia on-line služieb ponúkajú bezplatný prístup k svojim digitálnym kapacitám pre vzdelávacie účely.
Zodpovedný riešiteľ projektu: Mgr. Katarína Szarka, PhD.
Opis projektu: Výskum projektu sa orientuje: na analýzu trhu komerčných, bezplatne poskytnutých web-based aplikácií, ktoré sú aplikovateľné do vzdelávania; na tvorbu súboru vybraných web-based aplikácií a ich charakteristika spracovaná do užívateľských manuálov; na tvorbu súboru ukážkových modelov učebných on-line aktivít prírodovedným zameraním prostredníctvom vybraných web-based aplikácií. Hlavnou ambíciou projektu je inovovať vzdelávacie formy a metódy prípravy budúcich učiteľov na PF UJS prostredníctvom web-based aplikácií, podpora ich orientácie v rýchlo sa rozvíjajúcom sa svete informačnej spoločnosti a uľahčenie procesu integrovať sa do komunity on-line sveta. Ďalšou snahou je priblížiť budúce pedagogicko - didaktické záujmy budúcich učiteľov k záujmom mladej generácie ako aj nájsť spoločnú platformu nového učebného prostredia prostredníctvom webbased aplikácií. Preto hlavným zámerom projektu je analyzovať trh web-based aplikácií, v ďalšom analyzovať didaktické aspekty amožnosti vybraných web-based aplikácií a zároveň poskytnúť modely učebných aktivít s webovými aplikáciami a interaktívnych on-line učebných aktivít integrovateľné do vysokoškolského vzdelávania prípravy budúcich učiteľov.
Zodpovedný riešiteľ: Mgr. Katarína Szarka, PhD.
Celkový počet a mená fyzických osôb zapojených do realizácie projektu za PF UJS: dr. habil., PaedDr. György Juhász, PhD., Mgr. Andrea Vargová, PhD., Mgr. Anita Tóth-Bakos, PhD., Mészáros Attila, Dr. phil., Mgr.
Výstupy projektu 2016-2017:
[AFD] Szarka, Katarína (50%); Vargová, Andrea (50%); Czakóová, Krisztina (0%); Gubo, Štefan (0%): Web-alapú alkalmazások a tanárképzésben. 2016 Komárno : Univerzita J. Selyeho, 2016. ISBN 978-80-8122-190-3
[AFD] Juhász, György (50%); Szarka, Katarína (50%); Czakóová, Krisztina (0%); Jaruska, Ladislav (0%): Aplikácie podporujúce výučbu štruktúry molekúl. 2016 Komárno : Univerzita J. Selyeho, 2016. ISBN 978-80-8122-190-3
[ADE] SZARKA, Katarína, Beáta BRESTENSKÁ a Andrea PUSKÁS. Didactical Aspects of Virtual Wall in Education. Education & Science Without Borders. Vol. 7, no. 14 (2016), p. 75-79. ISSN 1804-2473.
[ADF] SZARKA, Katarína a György JUHÁSZ. Webové aplikácie v príprave budúcich učiteľov. Edukácia. Roč. 2, č. 2 (2017), s. 233-238. ISSN 1339-8725.
[AFC] SZARKA, Katarína a Magdaléna HUGYIVÁROVÁ. Implementácia prostriedkov Web-based rozvíjajúceho hodnotenia praktických laboratórnych cvičení v príprave budúcich učiteľov chémie. In: Aktuální aspekty pregraduální přípravy a postgraduálního vzdělávaní učitelů chemie: Sborník z mezinárodní konference. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017, CD-ROM, s. 161-172. ISBN 978-80-7464-942-4.
[AFC] JUHÁSZ, György a Katarína SZARKA. Webes alkalmazások, molekulamodellezés és a kémiai kötés oktatása. In: A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar 2017-es tudományos konferenciáinak tanulmánygyűjteménye. Szabadka: Újvidéki Egyetem, 2017, P. 934-940. ISBN 978-86-87095-76-2.
[AFC] SZARKA, Katarína, Beáta BRESTENSKÁ a Anita TÓTH-BAKOS. On-line fejlesztő értékelés a tanárképzés gyakorlatában. In: A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar 2017-es tudományos konferenciáinak tanulmánygyűjteménye. Szabadka: Újvidéki Egyetem, 2017, P. 1047-1059. ISBN 978-86-87095-76-2.
[AFC] JARUSKA, Ladislav a György JUHÁSZ. A számítógépes modellezés lehetőségei a matematikaoktatásban. In: A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar 2017-es tudományos konferenciáinak tanulmánygyűjteménye. Szabadka: Újvidéki Egyetem, 2017, P. 926-933. ISBN 978-86-87095-76-2.
[AFD] SZARKA, Katarína a Magdaléna HUGYIVÁROVÁ. Laboratóriumi gyakorlatok Web-alapú applikációkkal támogatott fejlesztő értékelése a kémia tanárképzésben. In: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho - 2017: "Hodnota, kvalita a konkurencieschopnosť - výzvy 21. storočia" - Sekcie pedagogických vied. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2017, CD-ROM, s. 232-240. ISBN 978-80-8122-222-1.
[AFD] TÓTH-BAKOS, Anita, Andrea VARGOVÁ, Ladislav JARUSKA, Andrea PUSKÁS a Attila MÉSZÁROS. Webové aplikácie v príprave budúcich učiteľov - hodnotenie ich didaktických aspektov. In: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho - 2017: "Hodnota, kvalita a konkurencieschopnosť - výzvy 21. storočia" - Sekcia informatických vied a IKT. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2017, CD-ROM, s. 105-119. ISBN 978-80-8122-221-4.
PROJEKT – TKK – 2016 : 04
VEGA 1/0158/14 Formy politicko-mediálnej propagandy v strednej Európe, Česko-slovensku a Maďarsku (1938-1968)
Opis projektu: V centre projektu stojí výskum politicko-mediálnej propagandy v kontexte strednej Európy, ale predovšetkým Česko-Slovenska a Maďarska. Prvotným cieľom projektu je výskum takých primárnych a sekundárnych prameňov (noviny, rozhlas, letáky), v ktorých sú zachytiteľné rôzne formy politicko-mediálnej propagandy. Riešitelia sa usilujú o zachytenie a zdokumentovanie mediálneho charakteru politických udalostí, t.j. zdokumentovanie toho, aké diskrepancie boli medzi skutočnými politickými udalosťami a ich obrazmi zachytenými v dobových médiách. Vymedzenie časovej periódy od 1938 do 1968 je zdôvodnené tým, že v danom období prostriedky politicko-mediálnej propagandy vo vymedzenom geografickom priestore boli jednotné, kým v neskoršom období už došlo k pomerne veľkému rozmachu iných, nových mediálnych prostriedkov (napr. televízia).
Zodpovedný riešiteľ projektu: Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (Katedra histórie PF UJS)
Celkový počet a mená fyzických osôb zapojených do realizácie projektu za PF UJS: dr. habil., Popély Árpád, PhD., dr. habil., Simon Attila, PhD.
Výstupy projektu:
[AAB] Vajda, Barnabas et al.: Forms of Political and Media Propaganda in Central Europe, Czecho-Slovakia and Hungary (1938-1968). Komárom, Selye János Egyetem Tanárképző Kara, 2016, 272 oldal. ISBN 978-80-8122-176-7.
[AAB] Vajda Barnabás: Hidegháború es európai integráció – Régi és új értelmezések a 20. század második felének történeti értelmezéséhez. Monographiae Comaromienses 16. SJE Tanárképző Kar, Komárom, 2015, 172 p. ISBN 978-80-8122-118-7.
[ABB] Árpád Popély: The Bratislava Új Szó and the Hungarian Revolution of 1956. In: Vajda Barnabás et al. / Barnabás Vajda a kol.: Forms of Political and Media Propaganda in Central Europe, Czecho-Slovakia and Hungary (1938-1968); Formy politicko-mediálnej propagandy v strednej Európe, Česko-Slovensku a Maďarsku (1938-1968); A politikai és mediális
propaganda formái Közép-Európában, Cseh-Szlovákiában és Magyarországon (1938-1968). Vyd. Pedagogická fakulta Univerzity J. Selyeho, Komárno, 2016, pp. 73-96. ISBN 978-80-8122-176-7.
[ABB] Attila Simon: For the Just Borders. The issue of the Trianon State Borders in the 1938 Propaganda War between Czechoslovakia and Hungary targeted on Southern Slovakia. In: Vajda Barnabás et al. / Barnabás Vajda a kol.: Forms of Political and Media Propaganda in Central Europe, Czecho-Slovakia and Hungary (1938-1968); Formy politicko-mediálnejpropagandy v strednej Európe, Česko-Slovensku a Maďarsku (1938-1968); A politikai és mediális propaganda formái Közép-Európában, Cseh-Szlovákiában és Magyarországon (1938-1968). Vyd. Pedagogická fakulta Univerzity J. Selyeho, Komárno, 2016, pp. 39-58. ISBN 978-80-8122-176-7.
[ADF] Barnabás Vajda: A friendly chat at Malta: propaganda or realism? Eruditio – Educatio (Volume-Jahrgang 10.) 3/2015, pp. 35–46. ISSN 1336-8893.
[ADF] Barnabás Vajda: Hungarian – Czechoslovak border relations in the Cold War. From strict border policy to the ‘Hell’. Eruditio – Educatio (Volume-Jahrgang 10.) 3/2015, pp. 21–34. ISSN 1336-8893.
[ADF] Vajda Barnabás: A hivatalos ateizmus évei Dunaszerdahelyen. Eruditio-Educatio 2014/1 (9. évfolyam), 30-38. ISSN 1336-8893.
[AEE] Barnabas Vajda: The Malta Meeting and Eastern Europe in 1989: How were they presented by the media propaganda in Czechoslovakia? In: Ieda, Osamu–Nagayo, Susumu (eds.): Transboundary Symbiosis over the Danube II. Road to a Multidimensional Ethnic Symbiosis in the Mid-Danube Region. Slavic-Eurasian Research Center, Hokkaido University, Sapporo, 2015, pp. 71-89. ISBN 978-4-938637-80-4.
PROJEKT – TKK – 2016 : 05
VEGA 2/0023/12 Československá republika a maďarská menšina na Slovensku (1930-1938)
Stručný opis projektu: Projekt je zameraný na základný archívny výskum základných otázok politických dejín maďarskej minority v druhom desaťročí existencie Československej republiky. Výskum sa realizuje v spolupráci so Spoločenskovedným ústavom SAV v Košiciach. Vedúcim projektu je vedecký pracovník SpVÚ SAV Olejník Milan, Mgr. PhD.
Z Katedry histórie PF UJS realizátorom výskumu je dr. habil. Attila Simon, PhD., spoluriešiteľom je dr. habil. László Szarka, CSc. a dr. habil. Arpád Popély, PhD.
Výstupy projektu: [ABD] SIMON, Attila. A látszatnál színesebb. A szlovenszkói magyar politika irányzatai az 1930-as években. In: Változó világban: A magyar kisebbség a harmincas évek Csehszlovákiájában. Komárno: Univerzita J. Selyeho - Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, 2015, S. 27-37, [1,22 AH]. ISBN 978-80-8122-168-2.
PROJEKT – TKK – 2016 : 06
VEGA 1/0528/16 Reformovaná kresťanská cirkev na Slovensku v rokoch 1919–1952
Stručný opis projektu: Hlavným vedeckým cieľom projektu je odkrytie a spísanie dejín Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku v rokoch 1919–1952, ktorá téma je doteraz nespracovaná. Čiastkové ciele sú nasledovné:
- načrtnúť základné etapy organizačného vývoja reformovanej cirkvi po vzniku ČSR, a objasniť tie okolnosti ktoré na fungovanie reformovanej cirkvi vplývali.
- na základe odkrytých prameňov analyzovať vzájomný vzťah Československého (respektíve v rokoch
1939–1945) slovenského štátu a Reformovanej kresťanskej cirkvi.
- odkryť a spísať životné dráhy najdôležitejších cirkevných predstaviteľov danej doby. Napr.: Eleméra Balogha, Istvána Pálćzi Czinke, Štefana Štundu, Bélu Sörösa atď.
- analyzovať jednotlivé aspekty spoločnosti kalvínov žijúcich na Slovensku (demografia, spoločenské zvyky, národnostné pomery atď.)
Úspešné splnenie hore uvedených cieľov ďalej vyžaduje:
- Odkryť pramennú bázu danej témy vo vlastnom archíve Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku, ktorý archív bol doteraz pre bádateľov málo prístupný.
Preskúmať, digitalizovať a systematizovať spisovný materiál, ktorý sa nachádza v štátnych archívoch a porovnať s spisovým materiálom v cirkevných archívoch.
Projekt je založený na vedeckej spolupráci Katedry histórie z Pedagogickej fakulty UJS a Katedry cirkevných dejín Teologickej fakulty UJS, čo zabezpečuje výborné predpoklady na úspešné splnenie tak hlavných ako čiastočných cieľov projektu. Kolektív riešiteľov tvoria odborníci, ktorí sa otázkam dejín Reformovanej kresťanskej cirkvi na Slovensku a dejín Maďarskej menšiny na Slovensku venujú dlhšiu dobu. Výsledky svojho výskumu publikovali vo viacerých monografiách, v karentovaných časopisoch, v kapitolách vedeckých publikáciách.
Zodpovedný riešiteľ projektu: Dr. habil. Simon Attila, PhD.
Celkový počet a mená fyzických osôb zapojených do realizácie projektu za PF UJS: dr. habil., Popély Árpád, PhD., dr. habil., Szarka László, PhD.
Výstupy projektu: Zborník príspevkov z konferencie konanej v októbri 2017.
PROJEKT – TKK – 2016 : 07
KNM-1668/2016/2.2 V. Vedecké sympózium PF UJS: Etika v edukácii
Stručný opis projektu: Katedra pedagogiky a Katedra biológie Pedagogickej fakulty Univerzity J. Selyeho už piatykrát organizovali vedecké sympózium, na ktorom pozvaní, a v danej tematike orientovaní vysokoškolskí učitelia zverejňovali a publikovali svoje štúdie. Témou tohoročného sympózia bola Etika v edukácii. Sympózium sa konalo 15.-16. novembra 2016 v Komárne. Na sympóziu vystúpilo 19 prednášateľov s referátom v troch sekciách. Konferenciu otvoril prodekan Pedagogickej Fakulty UJS. 16. novembra 2016 sa konal workshop s účasťou študentov UJS. Témami workshopu boli: KEMSAK a jeho praktické ukazovatele; Etické aspekty udržateľnej spotreby. Zborník obsahuje 15 štúdií, v ktorých autori z rôznych univerzít predstavujú výsledky svojej vedecko-výskumnej práce. Sympózium bolo realizované pod v Komárne na Univerzite J Selyeho s finančnou podporou 1000 EUR Úradu vlády Slovenskej republiky – programu Kultúra národnostných menšín 2016 a spolufinancované univerzitou vo výške 53 EUR. Financie boli použité podľa rozpočtu schválenej dotácie.
Význam a prínos: Piaty ročník medzinárodného vedeckého sympózia sledovalo naplnenie aktuálnych potrieb maďarskej menšiny v oblasti edukácie vysokoškolských pedagógov, pedagógov v praxi ale i študentov v pregraduálnom štúdiu VŠ. Toho roku hlavným cieľom bolo monitorovanie profesionálnej etiky vo výchove a vzdelávaní detí a mládeže, vysokoškolských študentov ale aj u samotných pedagógov vo viacjazyčnom prostredí, a tým upriamiť pozornosť na etické otázky a dosiahnuť posilnenie výchovy a vzdelávania príslušníkov národnostných menšín s prihliadnutím na etické hodnoty našej spoločnosti. Na sympóziu odzneli početné prednášky k tejto problematike, boli živé debaty po prednáškach a v rámci workshopu, a vydal sa zborník, ktorý sprístupňuje referáty aj pre tých, ktorí sa nemohli zúčastniť osobne.
Ohlasy, skúsenosti: Sympózium bolo propagované medzi pracovníkmi a študentmi UJS prostredníctvom plagátov, letáčikov a e-mailu, informácie boli sprístupnené na web-stránke UJS (http://pf.ujs.sk/hu/tudomany/tudomanyos-rendezvenyek/tudomany-es-technika-hete-2016.html), ďalej to bolo propagované na vybraných slovenských a zahraničných univerzitách, vďaka čomu sa zapojili aj VŠ učitelia z UK v Bratislave, PU v Prešove, ELTE v Budapesti a NYME v Szombathely (Maďarsko), KJF v Székesfehérvár (Maďarsko), PdF UP v Olomouc (Česko). O sympózium prejavili záujem aj študenti UJS – budúci pedagógovia.
O sympóziu je v tlači článok (Nagy, M., Strédl, T.: Etika v edukácii) v časopise PF UJS Eruditio – Educatio. Vydal sa aj vedecký zborník prednášok, aby sa výsledky dostali k čo najširšej vedeckej a odbornej verejnosti. Sympózia sa zúčastnilo 108 registrovaných poslucháčov z radov vysokoškolských učiteľov, učiteľov ZŠ a SŠ, a študentov učiteľských študijných programov..
Výstupy projektu: [FAI] NAGY, Melinda a Terézia STRÉDL. Etika az edukációban - tanulmánykötet [elektronický zdroj]. 1. vyd. Komárno: Univerzita J. Selyeho, 2016. CD-ROM, 133 s. [10,2 AH]. ISBN 978-80-8122-196-5.
PROJEKT – TKK – 2016 : 08
KNM-1669/2016/1.1.1 Eruditio – Educatio (vedecký časopis PF Univerzity J. Selyeho v Komárne) – 11. ročník
Opis projektu: Jednotlivé čísla časopisu uverejňujú odborné príspevky z pedagogických, humanitných a prírodných vied. Koncepcia zostavovania jednotlivých čísel sa utvára tak, aby značný priestor rozsahu strán bol zaistený pre originálne vedecké štúdie, v ktorých sa môžu prezentovať výsledky výskumu mladších i starších vedeckých pracovníkov, vysokoškolských pedagógov, resp. doktorandov a vysokoškolských študentov (Štúdie; Kratšie články, Pramene). Ďalej sa dáva priestor otvoreným otázkam vedným, literárnym a pedagogickým, vrátane edukačných problémov a inovačných návrhov (Fórum, Diskusia). Rubrika pre recenzie prináša najnovšie poznatky o publikačnej činnosti domácich i zahraničných odborníkov. Udalosti a Správy tvoria zase rubriku, kde sa môže verejnosť informovať o významných udalostiach na domácej univerzite, alebo kde sa podávajú informácie o dôležitejších výsledkoch získaných domácimi odborníkmi na iných univerzitách.
Zodpovedný riešiteľ: Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD.
Výstupy projektu: štyri čísla 11. ročníka vedeckého časopisu Eruditio – Educatio