Didaktika nemeckého jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry
Opis študijného programu
Cieľom študijného programu 3. stupňa štúdia Didaktika nemeckého jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry je pripraviť odborníkov, ktorí budú schopní:- samostatne bádať v oblasti didaktiky nemeckého jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry a rozvíjať interdisciplinárne prepojenia medzi týmito oblasťami,
- analyzovať a interpretovať aktuálne výzvy v jazykovom vzdelávaní vo svetle teoretických poznatkov a empirických dát,
- prispievať k inovácii pedagogickej praxe a didaktických metód prostredníctvom vlastného výskumu a odbornej činnosti,
- rozvíjať odborné diskusie a publikovať výsledky výskumu na národnej i medzinárodnej úrovni,
- aktívne participovať na akademickom a profesijnom živote v oblasti jazykového vzdelávania a kultivovať kritické a etické myslenie vo vzťahu k vzdelávaciemu procesu
Absolvent študijného programu 3. stupňa štúdia Didaktika nemeckého jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry disponuje systematickým a uceleným súborom vedomostí v oblasti jazykovedy, teórie a praxe vrátane širších filozofických, socio-kultúrnych, historicko-spoločenských a pedagogicko-psychologických kontextov. Vyznačuje sa komplexnými poznatkami o štandardoch, princípoch a metódach pedagogického výskumu so zameraním na moderné jazyky, literatúry a didaktiku. Je schopný skúmať a kriticky analyzovať prienik lingvistiky príslušného odboru (slovenčina, nemčina) do lingvodidaktickej praxe. Rozumie vzťahu medzi osvojovaním si jazyka a učením sa jazyka. Pozná teórie vzdelávania, koncepcie výučby jazyka, vyučovacie metódy a je schopný vybrať si adekvátne teoretické i metodologické prístupy pri riešení špecifických problémov v oblasti cudzích jazykov. Disponuje hlbokými teoretickými poznatkami v odbore a orientuje sa v oblasti vedeckého výskumu v príslušnom jazyku.
Na základe osvojených zručnosti a metód vedeckého výskumu je schopný formulovať relevantné výskumné otázky a použiť adekvátne metodologické inštrumentárium vo vlastnej výskumnej činnosti. Je schopný začleniť vlastné poznatky do teoretického rámca aktuálneho výskumu, rozpoznávať trendy v lingvistickom bádaní a reflektovať ich v didaktike jazyka.
Pozná teoretické a etické zásady vedeckovýskumnej činnosti a disponuje praktickými zručnosťami ohľadom koncipovania, spracovania a zverejňovania vlastných vedeckých výsledkov z lingvodidaktiky tak v rámci vedeckej komunity, ako aj mimo nej.
Svoje poznanie je schopný prezentovať vo svetovom jazyku. Je efektívny nielen pri individuálnej, ale aj tímovej vedeckej práci a je schopný komunikovať na odbornej úrovni s kolegami aj s odbornou a laickou verejnosťou. Je schopný plánovať a uskutočňovať vlastný výskum a prevziať zodpovednosť za realizáciu jeho jednotlivých fáz. Svojimi vedeckými resp. odbornými výstupmi dokáže prispieť k rozvoju vedného odboru.
Absolvent študijného programu 3. stupňa štúdia Didaktika nemeckého jazyka a literatúry a slovenského jazyka a literatúry v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy získa rozsiahly súbor komplexných vedomostí o jazyku, o didaktike cudzích jazykov a v závislosti od špecializácie aj o literárnovedných disciplínach. Získa prehĺbené poznatky z oblasti sociolingvistiky, aplikovanej lingvistiky a z metodologických predmetov. Pozná tradičné i najnovšie teórie osvojovania a metódy vyučovania cudzích jazykov. Je schopný vybrať a aplikovať príslušné didaktické postupy a metódy za účelom efektívneho transféru do pedagogickej praxe. V závislosti od jazykovej špecializácie získa komplexný prehľad o metódach a didaktike daného jazyka a je schopný previesť tieto znalosti do pedagogickej praxe. Pochopí podstatné fakty, princípy a teórie, ktoré sa vzťahujú na daný jazyk v širších interdisciplinárnych súvislostiach. V literárnej zložke absolvent získa vedomosti o didaktike jazyka prostredníctvom literatúry ako aj o interkultúrnej a intermediálnej komunikácii. Absolvent disponuje súborom praktických a metodologických odborných vedomostí z oblasti metodológie výskumu v lingvodidaktike s dôrazom na využívanie nástrojov IKT vo vedecko-výskumnej práci.
Absolvent študijného programu má kognitívne a praktické zručnosti. Je schopný aplikovať jazykovedné, literárnovedné a didakticko-metodické poznatky pri rozmanitých aktivitách vo sfére umenia a kultúry, dokáže flexibilne adaptovať svoje odborné znalosti na meniace sa podmienky praxe, dokáže byť senzibilný voči vzťahom jazyka a kultúry, zručne pracuje s informáciami. Disponuje praktickými zručnosťami v aspoň jednom svetovom jazyku, ktoré mu umožňujú nielen spracúvanie cudzojazyčnej primárnej a sekundárnej literatúry, ale aj prezentáciu výsledkov vlastného výskumu tak vo vedeckých publikáciách, ako aj v rámci vedeckých podujatí v zahraničí. Absolvent si zdokonalí svoje prezentačné a rétorické schopnosti a získa organizačné zručnosti, digitálne zručnosti, zdokonalí si svoju kreativitu.
Absolvent študijného programu bude disponovať kompetentnosťami, ktoré mu umožňujú vykonávať činnosti budúcej profesie vysokoškolského učiteľa príslušného jazyka, literatúry a didaktiky, a to tak v teoretickom, empirickom alebo aplikovanom výskume v oblasti lingvistiky, literárnej vedy a didaktiky, ako aj v inštitúciách pre vedu a výskum, v inštitúciách štátnej správy, v médiách, v kultúrnej a osvetovej práci resp. v (medzinárodných) inštitúciách, firmách i organizáciách v oblasti vzdelávania.
Odborová komisia
PD Dr. phil. habil. Attila Mészáros (PF UJS Katedra nemeckého jazyka a literatúry, ) - predsedadoc. PaedDr. Patrik Šenkár, PhD. (PF UJS Katedra slovenského jazyka a literatúry, ) - podpredseda
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (PF UJS Katedra pedagogiky, )
doc. Dr. univ. Agáta Csehiová, PhD. (PF UJS Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky, )
Dr.habil. László V. Szabó (PF UJS Katedra nemeckého jazyka a literatúry, )
doc. PhDr. Eva Tibenská, PhD. (PF UJS Katedra slovenského jazyka a literatúry, )
Dr. habil. Éva Márkus, PhD. (ELTE, TOK, Budapešť)
Školitelia
PD Dr. phil. habil. Attila Mészáros (PF UJS Katedra nemeckého jazyka a literatúry, )doc. PaedDr. Patrik Šenkár, PhD. (PF UJS Katedra slovenského jazyka a literatúry, )