Týždeň vedy a techniky 2015 na Pedagogickej fakulte UJS
Týždeň vedy a techniky 2015 na Pedagogickej fakulte UJS
Beseda so spisovateľmi Botond Markovics a Anita Muskát (9. novembra 2015)
Stretnutie s talentovanými spisovateľmi maďarskej fantastickej literatúry, Botondom Markovicsom a Anitou Moskátovou ponúklo možnosť diskutovať o vzťahu vedy a literatúry, o povahe písania, o tom, v čom je rozdiel medzi science fiction a fantasy atď. Moderátormi besedy boli Péter H. Nagy a József Keserű (Katedra maďarského jazyka a literatúry).
Beseda o povahe vedeckého myslenia (10. novembra 2015)
Kľúčovým bodom besedy, ktorá je tradičným programom Týždňa vedy a techniky na UJS, bola otázka, čo znamená vedecké myslenie. Hlavným cieľom účastníkov besedy bolo poukázať na dôležitosť vedeckého bádania a na rozdiely medzi odlišnými vednými disciplínami. Za okrúhlym stolom sedeli: Attila Simon (Katedra histórie), Péter Zolczer (Katedra modernej filológie), Péter H. Nagy (Katedra maďarského jazyka a literatúry) a József Keserű (Katedra maďarského jazyka a literatúry).
Súvislosti literatúry a futbalu (10. novembra 2015)
József Gazdag je jedným z najtalentovanejších mladých spisovateľov súčasnej maďarskej literatúry. Jeho prvá kniha, Kilátás az ezüstfenyőkre získala viac ocenení (Cena Imreho Madácha, Cena Sándora Bródyho). Jeho druhé dielo, Egy futballfüggő naplójából je tiež populárny medzi čitateľmi a milovníkmi futbalu. V rozhovore József Gazdag rozprával o súvislostiach literatúry a futbalu.
200 rokov od narodenia Ľudovíta Štúra (10. novembra 2015)
Po úvodných myšlienkach Rudolfa Chmela odznela prednáška o Civilizačnom kontexte diela Slovanstvo a svet budúcnosti, prednášateľom bol László Szarka. Mária Žiláková a István Tóth referovali na tému Prívrženci Štúra na dolnozemských jazykových ostrovoch. Ivan Halász uviedol obecenstvo do Maďarských kontextov životného diela Štúra. Moderovali: Patrik Šenkár, Barnabás Vajda. Zúčastnili sa študenti a záujemcovia, kolegovia z Pedagogickej fakulty UJS, podujatie dosiahlo svoj cieľ, naši študenti mohli o tom referovať aj akreditačnej komisii.
Prezentácia publikácií z Nitrianskeho modelu skvalitnenia vyučovania slovenského jazyka
12. novembra 2015 (štvrtok) od 10.00 hod. sa prezentovali publikácie Nitrianskeho modelu skvalitnenia vyučovania slovenského jazyka. Publikácie predstavili členovia delegácie Katedry slovenského jazyka Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre: PaedDr. Mária Alabánová, PhD., Mgr. Katarína Dudová, PhD., PaedDr. Renáta Hlavatá, PhD. a PhDr. Marcel Olšiak, PhD. Knihy slúža štúdiu slovakistiky, UJS dostala sme knižné dary, a to tituly: Alabánová, M. – Olšiak, M.: Čítanie s porozumením, Alabánová, M.: Recepcia a interpretácia literárneho textu, Harašková, M.: Práca s textom v literárnej komunikácii, Dudová, K.: Prehľad slovenskej morfosyntaxe s cvičeniami, Glovňa, J.: Frazeológia, Alabánová, M. – Glovňa, J.: Slovensko-maďarský frazeologický slovník s cvičeniami, Funkcionális és kognitív nyelvpedagógia – zborník štúdií, Štúdium a výučba jazykov – zborník štúdií, Dudová, K. – Glovňa, J.: Konverzačná príručka zo slovenského jazyka. Moderoval: Sándor János Tóth. Podujatie sledovali so záujmom nielen študenti ale aj kolegovia z Metodického centra a zo Štátneho pedagogického ústavu.
Róka András: Cesta časom chemickým sprievodom (12. novembra 2015)
Prostredníctvom zaujímavých chemických reakcií a interaktívnou prednáškou nás sprevádzal Dr. András Róka po ceste od doby Veľkého tresku až po súčasnosť poukazujúc na prírodné javy, založené na fyzikálno-chemických zmenách.
Vďaka skúsenému sprievodcovi interaktívnym spôsobom sme sa dostali do obdobia ticha pred Big Bang, až do obdobia stálych premien litosféry a doby vytvárajúcej sa atmosféry Zeme, ako aj do prostredia fyziologických zmien.
Na prednáške sme mohli privítať vyše 130 záujemcov, hlavne žiakov piatich stredných a troch základných škôl s prevádzajúcimi učiteľmi a študentov Katedry chémie.
Zo stredných a základných škôl nás uctili svojou prítomnosťou:
- Gymnázium H. Selyeho Komárno
- Mariánum spojená cirkevná škola s vyuč. jaz. maď.
- Gymnázium Petra Pázmáňa s vyučovacím jazykom maďarským v Nových Zámkoch
- Gymnázium Zoltána Kodálya s vyučovacím jazykom maďarským v Galante
- Základná škola Gergelya Czuczora s vyučovacím jazykom maďarským v Nových Zámkoch
- Stredná odborná škola rozvoj vidieka Dunajská Streda
- ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským, ul. Práce, Komárno
- ZŠ Gábora Barossa s vyučovacím jazykom maďarským Čata
Chemické laboratórium ako pracovisko (12. novembra 2015)
Na základe dožiadania pedagógov a vedenia ZŠ s vyuč. jaz. maď, ul. Práce v Komárne sme pripravili netradičnú vyučovaciu hodinu techniky, v rámci ktorej žiaci mali možnosť nahliadnuť do práce v chemickom laboratóriu, oboznámiť sa so základnou výbavou laboratória a základnými princípmi a pravidlami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v laboratóriu.
Na netradičnej vyučovacej hodine techniky sa zúčastnilo 18 žiakov. Sprievodným pedagógom bola Tímea Podlupszki, Mgr.
Sprievodkyňou zážitkovej a netradičnej vyučovacej hodiny bola Ing. Magdaléna Hugyivárová.
Sympózium Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky (10. novembra 2015)
Dr. habil. Vilmos Vass, PhD. vo svojej úvodnej prednáške zhrnul teoretické východiská, analyzoval pedagogické prístupy k tvorivosti a priblížil štyri modely kreativity J. Kaufmana a R. Beghetta (The Four C Model of Creativity).
Druhou prednášajúcou bola PaedDr. Diana Borbélyová, ktorá zdôrazňovala potrebu rozvíjania kreativity v predškolskom veku a poukázala na rozdiely medzi tvorivým prístupom a postupom podľa danej schémy.
V tretej prednáške PaedDr. Edita Szabóová, PhD. hovorila o výskumnom projekte Naturbild EU COMENIUS, ktorého jedným z hlavných cieľov bolo rozvíjanie tvorivosti a kreativity detí v rámci výchovno-vzdelávacích projektov „Voda” a „Vzduch”. Realizáciu a výsledky výskumu v Materskej škole Alberta Molnára Szencziho vo vybranej vekovej skupine predstavila na základe zážitkov 5 – 6-ročných detí.
Ďalšou prednášajúcou sympózia bola Zsuzsanna Dolezsa, študentka 3. ročníka študijného odboru predškolská a elementárna pedagogika, ktorá reprezentovala Univerzitu J. Selyeho na Svetových voľnočasových hrách mládeže Quingdao 2015 (World Leisure Games) v Číne. Prítomní sa zoznámili prostredníctvom pestrej fotodokumentácie s podujatím, ale aj s miestnymi zaujímavosťami a zvykmi.
Mgr. Orsovics Yvette, PhD. predstavila niekoľko cvičení zameraných na rozvíjanie kreatívnych zručností, ktoré sa dajú využívať na vyučovacích hodinách hudobnej výchovy. Vo svojej prednáške sa venovala aj rôznym hudobným aktivitám a didaktickým hrám, ktoré sú vhodné na rozvíjanie pisateľských a čitateľských zručností, na zlepšenie sluchu a rytmického cítenia a pomáhajú aj v procese zážitkového učenia sa.
PaedDr. Anita Halászová sa vo svojej prednáške venovala problematike vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry. V rámci vybraných komunikačných tém a na konkrétnych príkladoch predstavila pestrú paletu printových, audiovizuálnych a interaktívnych materiálno-didaktických prostriedkov, ktoré boli vyvinuté v posledných rokoch k sérii učebníc Ypsilon pre primárny stupeň vzdelávania. Priblížila možnosti kreatívneho využitia učebných pomôcok na skvalitnenie vyučovania.
PaedDr. Gyöngyi Ledneczká, PhD. zo Štátneho pedagogického ústavu sa venovala štruktúre, cieľom, obsahovému a výkonovému štandardu vyučovacieho predmetu maďarský jazyk a literatúra. Zdôrazňovala potrebu dôkladného vybudovania pevných základov jazykovej kultúry a literárnej vzdelanosti z materinského jazyka, potrebu rôznorodých činností a to, v akej miere ovplyvňuje kvalitu edukačného procesu pedagóg, jeho osobnosť, kreativita a metodická kultúra.
Ako posledná so svojou prednáškou o vyučovacom predmete slovenský jazyk a slovenská literatúra vystúpila Mgr. Andrea Döményová zo Štátneho pedagogického ústavu. Podrobne charakterizovala postavenie, ciele, požiadavky na vedomosti, schopnosti a zručnosti žiakov nižšieho stredného vzdelávania vo svete inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu. Poukázala na to, aké dôležité je plánovanie, systémovosť, postupnosť a kreativita pedagógov na dosiahnutie vytýčených úspechov.
Na sériu prednášok nadviazala aj výstava študentských prác. Návštevníci výstavy mali možnosť presvedčiť sa o tvorivosti študentov študijného odboru predškolskej a elementárnej pedagogiky.