Prepojenie teórie s praxou v centre pozornosti práce na Katedre predškolskej a elementárnej pedagogiky
V rámci prípravy budúcich učiteľov materských a základných škôl na Pedagogickej fakulte Univerzity J. Selyeho v Komárne je prioritou okrem osvojenia si teoretických vedomostí aj ich aplikácia v pedagogickej praxi, čím sledujeme získanie a rozvíjanie potrebných základných profesijných kompetencií v rámci študijného programu predškolskej a elementárnej pedagogiky. Práve z uvedeného dôvodu priblížime jednu z možností v rámci predmetu „Pedagogická diagnostika v predprimárnom vzdelávaní“, kde okrem oboznámenia sa s teoretickými východiskami a terminológiou pedagogickej diagnostiky (zadefinovania pojmu, cieľov a úloh, ako aj metód a prostriedkov pedagogickej diagnostiky, znalosti jednotlivých typov/druhov a spôsobov využitia pedagogickej diagnostiky, ovládania možností stimulácie jednotlivých vývinových oblastí v kontexte zistení) sa študenti stanú pod vedením a odborným dohľadom vyučujúcich aj aktérmi pedagogickej diagnostiky. V rámci uvedeného predmetu absolvujú tematický kurz s konkrétnou možnosťou zistenia aktuálnej vývinovej úrovne štvor-až osemročných detí v jednotlivých vývinových oblastiach pomocou existujúceho diagnostického nástroja, ktorý vypracovali odborníci z Maďarska (poznámka: na priamej príprave študentov sa podieľal aj jeden z autorov, čím sme sledovali zabezpečenie odbornosti). Pôvodný názov vypracovaného systému je DIFER (Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer“ - v preklade “Kriteriálne orientovaný rozvojový a diagnostický systém skúmajúci vývinové úrovne štvor-až osemročných detí“).
Po absolvovaní kurzu vo vzťahu k uvedenému systému majú absolventi možnosť priamo pracovať s deťmi v materských školách s vyučujúcim jazykom maďarským či so žiakmi v základných školách taktiež s vyučovacím jazykom maďarským na území Slovenskej republiky, čím umožňujeme získanie priamej skúsenosti v konkrétnych situáciách. Takýmto spôsobom sa zároveň stanú aktívnymi účastníkmi výskumu, ktorý sa začal v akademickom roku 2019/2020. Realizátormi sú vyučujúci Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky: prof. Dr. Krisztián Józsa, PhD. (vedúci výskumného projektu a spoluautor DIFER), členovia tímu: Mgr. Yvette Orsovics, PhD., PaedDr. Diana Borbélyová, PhD. a PaedDr. Edita Szabóová, PhD.
Po získaní, spracovaní a vyhodnotení výsledkov výskumu je našim zámerom vypracovať štandardizované testy slúžiace pre pedagogickú verejnosť na diagnostikovanie aktuálnej vývinovej úrovne štvor-až osemročných detí navštevujúcich školy s vyučovacím jazykom maďarským v SR, ako i súbor námetov a praktických činností na rozvíjanie spôsobilostí detí/žiakov v zistených problematických oblastiach, nakoľko obdobný metodický materiál u nás v súčasnosti absentuje.
Veríme, že zapojenie študentov do výskumných programov prispeje k ich motivácii a úspešnému ukončeniu štúdia vybraného odboru, ako i k ich pozitívnemu a odborného prístupu k samotnej pedagogickej profesii.